Vlaanderen wil meer investeren in nieuwe bedrijventerreinen en wegen. Voor de investeringen hiervan wordt gekozen voor nieuwe investeringen. PPS is daarbij een serieuze optie, omdat er mede investeerders zijn. Het onderhoud van de wegen wordt via zogeheten beschikbaarheidvergoedingen afbetaalt.
Beschikbaarheidsvergoeding
De beschikbaarheidsvergoeding is de kern van het PPS-contract; de opdrachtgever (bijvoorbeeld de overheid) betaalt voor het beschikbaar houden van de weg. Er wordt betaalt voor een dienst en niet, zoals in traditionele contracten, alleen voor een product: een weg die wordt opgeleverd. Het contract bevat verschillende prikkels zoals boetepunten en rijstrookreductie. Zo kan een consortium boetepunten krijgen als ze zich niet houdt aan haar eigen kwaliteits- of veiligheidssysteem, bij overschrijding van een afgesproken aantal boetepunten volgt een korting op de variabele beschikbaarheidsvergoeding. Een andere prikkel is de rijstrookreductie. Bij het niet beschikbaar zijn van delen van de weg, bijvoorbeeld vanwege werkzaamheden, kort de provincie de variabele beschikbaarheidsvergoeding. De korting is hoger naarmate de verkeershinder groter is. Wanneer (onderhouds)werkzaamheden worden uitgevoerd tijdens de ochtendspits wordt er dus meer gekort dan bij werkzaamheden in de nacht of in het weekend.
PPS Netwerk Nederland, 18 februari 2011
We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services.