Onze publicatie met 5 essentiële tips over hoe we met elkaar in ‘coronatijden’ de bouw aan de praat kunnen houden, levert veel reacties op. Eén daarvan delen we hier. Deze tip is uit een gesprek met Edwin van der Werff projectmanager bij Building For Tomorrow. Edwin werkt onder andere aan verbouwingsopgaven bij de zorginstelling ‘Ons Tweede Thuis’. Wij vroegen hem hoe hij daar nu met die projecten omgaat.
Segment: Zorginstellingen
Organisatie: Ons Tweede Thuis
Toepassing: Verschuiven (ver)bouwagenda en anders vergaderen en beslissen”
“We focussen op wat wél kan, stellen betere vragen en overleggen efficiënter”
“Laat duidelijk zijn dat de organisatie uiteraard primair momenteel erg druk bezig is met zaken die direct te maken hebben met de aanpak van de coronacrisis. Denk aan het beschermen van cliënten en personeel maar ook aan het verspreiden van artikelen zoals mondkapjes en beschermende kleding, inrichten van extra zorgbedden en communicatie met familie en de regionale zorgpartijen. Vastgoed gerelateerde projecten zijn wat dat betreft niet top of mind. Dat neemt niet weg dat hier ook bewust projecten worden voorbereid en geïnitieerd zodat het vastgoed op termijn de zorg optimaal kan blijven faciliteren.
In de eerste plaats worden diverse dagbestedingsruimtes ineens niet meer gebruikt. Dat creëert daar ineens ruimte wat betekent dat we bijvoorbeeld nu onderhoudsprojecten kunnen uitvoeren die straks -als de situatie weer wat genormaliseerd is- niet andermaal voor de gebruikelijke overlast gaan zorgen. Het verdient dus sterk aanbeveling om met opdrachtgevers en opdrachtnemers te kijken welke projecten we nu versneld kunnen uitvoeren omdat andere projecten juist nu niet meer kunnen plaatsvinden. Daarvoor heb je uiteraard wel een goed overzicht nodig van de totale projectagenda. Je beperkt zo, door slim te schuiven, samen veel schade en overlast.
“We gaan ook door met planontwikkelingen. Dit houdt van nature al veel en langdurige voorbereiding in met gemeenten, provincies en andere partijen. Daarom is het verstandig om die pijplijn samen nu goed op stoom te houden zodat we in deze tijd een voorsprong kunnen creëren waar we straks profijt van hebben.”
Competities en selecties organiseren we noodgedwongen natuurlijk ook anders. Met elkaar face-to-face in een ruimte zitten, is er nu niet bij. Dat gaat allemaal online met video conferenties en dergelijke. We dachten dat dat lastig zou zijn, vooral rond creatieve zaken zoals praten over kleuren en materialen voor het interieur ontwerp. Maar ook dat gaat tot nu toe wonderbaarlijk goed: over en weer zijn we écht van mening dat we de interactie goed georganiseerd krijgen. We blijken anders te communiceren. Normaal gesproken zie je aan non-verbale communicatie hoe iemand in de wedstrijd zit. Dat signaal mis je nu uiteraard soms. Het is daarom belangrijk daar extra attent op te zijn en elkaar meer dan gebruikelijk op te letten wat mensen juist niet vragen. Het lijkt erop dat we daardoor uiteindelijk zelfs beter communiceren.
Er kan dus nog veel: sommige mensen hebben ineens juist extra tijd, zijn beter bereikbaar en reageren daarom vlotter. Daarmee gaat overleg ook efficiënter en -zoals ik al eerder zei- we blijken elkaar betere vragen dan voorheen te stellen. Als we zo blijven samenwerken, kunnen we talloze projecten laten doorgaan en minstens zo goed als gebruikelijk. Ook weten we nu al dat we door de lessen die we nu leren na de crisis anders en beter kunnen gaan samenwerken dan altijd gedacht”.
Volg gratis het webinar: ‘Houd bouwprojecten in beweging tijdens corona’
Tips van praktijkdeskundigen: Een uitgelezen gelegenheid om uit de eerste hand te ervaren hoe collega’s van u omgaan met corona en met elkaar meteen vragen te stellen en ervaringen uit te wisselen.
Onder het motto ‘Houd bouwprojecten in beweging tijdens corona’ hebben we een actielijst met 5 punten geformuleerd die u meteen binnen uw organisatie kunt toepassen. Rond deze punten hebben we experts van o.a. ‘Provincie Noord-Holland, APPM, ProRail, CMS en Waterschap HNK geïnterviewd aan de hand waarvan we een serie artikelen publiceren. De reacties hierop zijn zo positief dat we met hen hebben besloten hier een (gratis) webinar aan te wijden: donderdag 16 april 11:00 tot 12:00 uur. Een uitgelezen gelegenheid om met deze experts en andere deelnemers ervaringen uit te wisselen.
Programma en Registratie
Vragen en meer informatie
- Vragen betreffend dit artikel kunnen direct gericht worden aan Edwin van der Werff via e-mail edwin.vanderwerff@buildingfortomorrow.nl of telefonisch 06 46 21 72 46
- Uw overige vragen kunt u richten aan secretariaat@bouwregienetwerk.nl
Gerelateerde links
- Download dit artikel via deze link
- Lees hier de tips uit het interview met Arend van Dijk en Lindy Molenkamp uit het segment Infrastructuur
- Lees en download hier de 5 tips om de bouw in beweging te houden tijdens corona