Logo

PPS: Professioneel Projectmanagement en Samenwerking in Bouw en ICT

● Vraagarticulatie ● Contractvormen ● Selectie ● Realisatie ● Exploitatie

  • Contact
  • Login
  • Home
  • Context
  • Events
    • Opleidingen & Events
    • Inspiratietafels
    • Conventie/jaardiner
  • R&D
    • Intervisies
    • Onderzoek/consultancy
  • Zelftest
  • Kennisbank
  • Partner worden

Snelheid = samenwerken & creativiteit

  • Nieuws
  • Date: 28 september 2021
  • By: Redactie PPS Netwerk

Gebouweigenaren, gemeenten en ontwikkelaars kampen met een vastgoedsector die zich in rap tempo ontwikkelt, aangejaagd door een toenemende omgevingsdynamiek: de coronacrisis, strengere en gewijzigde wet- en regelgeving, klimaatrisico’s, fluctuerende eisen voor financiering en stijgende schaarste aan mensen en middelen, lage bezettingsgraad in kantoren, rustige winkelstraten en schrijnend tekort aan betaalbare woningen. 

Deze ontwikkelingen onderstrepen de urgentie voor het herzien en creëren van toekomstbestendige vastgoedplannen. Daar liggen uitdagingen en kansen voor alle partijen (vastgoedeigenaren en gebruikers, projectontwikkelaars en overheden) om met elkaar grip op hun vastgoed(projecten) te houden. In deze interviewreeks leggen wij dit vraagstuk voor aan de deelnemers aan de inspiratietafel ‘Grip op Toekomstbestedig Vastgoed’. Wij gingen in gesprek met Marc Coopman, Senior projectmanager/-ontwikkelaar bij BBN adviseurs, over hoe hij aankijkt tegen deze ontwikkelingen en hoe hiermee om te gaan.

Wat is jouw visie op de huidige trends in de vastgoedmarkt?

“Op dit moment is er op het gebied van vastgoed een hoop gaande. In de eerste plaats is er een woningentekort dat aangepakt moet worden. Daarnaast wordt er al langere tijd

Foto Marc Coopman

Foto: Marc Coopman

nagedacht over het ‘anders’ gebruiken van kantoorruimte. En op het gebied van retail-vastgoed is al langere tijd een neergaande trend te zien. Duidelijk is dat de coronapandemie een grote impact heeft gehad op die laatste twee en een versnellende werking heeft in de gedachtevorming hierover en het handelen hiernaar. Veel kantoren staan momenteel grotendeels leeg en mijn verwachting is ook dat bedrijven in de toekomst minder kantoorruimte nodig zullen hebben. Ik denk niet dat thuiswerken de norm wordt maar ik kan mij goed voorstellen dat mensen, indien hun beroep het toelaat, ook na deze crisis meer vanuit huis zullen werken.  Het is daarom belangrijk dat wij het momentum dat er nu is, gebruiken om stappen te maken in de transformatie van onder andere leegstaande kantoren en commercieel vastgoed naar woningen.”

“Het is daarom belangrijk dat wij het momentum dat er nu is, gebruiken om stappen te maken”

Wat moet nu aangepakt worden en wat is de winst die hiermee behaald kan worden?

“Ik denk dat de vraag misschien niet moet zijn wát we nu moeten aanpakken maar eerder de manier waarop we aan de slag gaan. Zoals gezegd, denk ik dat het in eerste instantie belangrijk is om het momentum te gebruiken. Wat je ziet is dat de ambities en plannen er wel zijn, maar dat de snelheid eruit raakt door beperkende wet- en regelgeving. Dit ‘excuus’wordt soms te makkelijk aangewend om zaken vooruit te schuiven. Om echt van ideeën en ambities naar concrete uitvoering te gaan is het essentieel urgentie te creëren bij opdrachtgevers en overheden. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.”

Makkelijker gezegd dan gedaan, wat zou een goede incentive zijn?

“Ja dat is inderdaad niet eenvoudig en heb je zelf ook niet in de hand. Ik denk dat het helpt om echt te investeren in de manier waarop er met elkaar wordt samengewerkt. Want je ziet dat als er wederzijds begrip en transparantie is, en er eerder vanuit verschillende disciplines wordt samengewerkt, er veel effectiever en efficiënter te werk wordt gegaan. Ga op zoek naar de gezamenlijke belangen, geef ruimte aan creatievelingen en kijk waar je elkaar kan helpen te scoren. Dat is denk ik de eerste voorwaarde om echt stappen in de goede richting te zetten.”

“Wat je ziet is dat de ambities en plannen er wel zijn, maar dat de snelheid eruit raakt door beperkende wet- en regelgeving.”

Wat moet daarvoor worden aangepast in de betrokken organisatie?

“Er moet meer naar verbinding gezocht worden zowel tussen als binnen de eigen organisatie. Maak een prioritering in de uitdagingen die op tafel liggen. Neem daarin ook in een vroeger stadium al uitvoeringskennis mee. Hiermee heb je meteen zicht op de mogelijkheden passend bij het budget. Daarnaast moet je je goed verdiepen in de belangen en risico’s van je counterpartners om in een vroeg stadium transparantie en vertrouwen te creëren. Het doel is om een samenwerkingsrelatie te laten ontstaan waarin men bereid is elkaar te helpen. Daardoor komt de focus veel minder te liggen op die eerdergenoemde beperkende wet- en regelgeving en wordt er meer gekeken naar hoe iets juist wél kan.”

“Ga op zoek naar creatieve oplossingen”

Wat zou een definitie zijn van een eerste succes?

“Blijf niet hangen in overleg, maar ga echt over tot actie. Durf al aan de slag te gaan, voordat alles tot in de puntjes is uitgewerkt. Naast de samenwerking is het ook goed om grote ambities op te breken in kleinere uitvoerbare plannen, om zo overzichtelijke stappen te zetten. Zo kom je in ieder geval in beweging. Ga daarnaast ook op zoek naar creatieve oplossingen, kijk bijvoorbeeld naar scheidsrechters bij een voetbalwedstrijd: er bestaan duidelijke spelregels maar daarbinnen hebben zij nog interpretatievrijheid.”

Inspiratietafel ‘Waardevol & Toekomstbestendig Vastgoed’

PPS Netwerk Nederland (Professioneel Projectmanagement en Samenwerking in bouw en ICT) is gevraagd de Inspiratietafel ‘Waardevol & Toekomstbestendig Vastgoed’ op te zetten opdat omdenkers (opdrachtgevers, opdrachtnemers, stakeholders, themaexperts, adviseurs) actief strategische kennis en praktijkervaringen met elkaar kunnen uitwisselen en elkaar inspireren om te komen tot het beste plan voor duurzame en toekomstbestendige vastgoedprojecten.

Lees meer over deze inspiratietafel >>

Meer weten?

PPS Netwerk Nederland organiseert regelmatig initiatieven rondom de thema’s vraagarticulatie, contractmodellen, selectie, projectrealisatie en exploitatie met intervisies, onderzoek, opleidingen, seminars, data voor ca. 20.000 professionals in de bouw, zorg, ICT, verduurzaming, infrastructuur en mobiliteit. Informeer naar de mogelijkheden via secretariaat@ppsnetwerk.nl / 030 – 30 39 760. Of blijf op de hoogte en meld u aan via dit formulier >>

  • By: Redactie PPS Netwerk

Related

Nieuws

De circulaire aanpak bij huisvestingsvraagstukken

Lees meer
Nieuws

Energietransitie: open over dilemma’s

Lees meer
Nieuws

Energietranisitie: nú handelen

Lees meer

Partners

Opleiding & Events

Opleiding: Het voorkomen en effectief managen van conflicten

28 oktober 2025, Driebergen

Twee-Fasen Aanbesteding in de Praktijk

20 november 2025, Driebergen

Projectcomplexiteit Managen E-learning voor Project Managers - Doorlopend

31 december 2025, Online

Overige actuele Opleiding & Events

Nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte en meld u aan voor onze nieuwsbrief.

EPC Gedragscode

ESCoNetwerk is beheerder van de EPC gedragscode.

Lees meer

Contact

Landgoed Grytte Bloemenheuvel
Hoofdstraat 25
3971 KA Driebergen-Rijsenburg
tel. 030 – 303 9760 PPS Netwerk
tel. 030 – 303 9761 ESCoNetwerk
info@ppsnetwerk.nl

 

© 2025 PPS Netwerk Nederland
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacy
  • Cookies
Cookies beheren

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services.

Functioneel Altijd actief
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.
Marketing
Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
Loading...